Fit met een baby

Wie ziet de hashtag ‘Fitmom’ niet regelmatig voorbij komen? Op mijn Instagram tijdlijn zie ik vaak genoeg foto’s van slanke moeders in überhippe sportoutfits of van perfect opgemaakte borden met quinoa en avocado’s. Als moeder van een newborn denk je waarschijnlijk alleen maar ‘hoé dan!?’.  Jep, ik ook.

Vóór beide zwangerschappen was ik ontzettend bezig met zo gezond mogelijk te leven. Ik zette minstens 10.000 stappen per dag, at weinig tot geen suiker, deed dagelijks buik-, bil- en beenspieroefeningen en vermeed zo veel mogelijk pakjes en zakjes door alles zo puur en vers mogelijk te eten. Toen ik zwanger én daardoor heel ziek werd, was ik al blij als ik überhaupt iets binnen kreeg (en hield) en ik 10 stappen kon zetten tot aan het toilet. Nadat ik eindelijk was bevallen en de misselijkheid meteen over was, bleek ik aan al die ellende bekkeninstabiliteit overgehouden te hebben. 

Na de bevalling was ik dus verre van fit. Ik kon de eerste 4 weken nog steeds amper bewegen, en door alle hectiek met een baby (inclusief reflux en darmkrampjes) vergat ik vaak te eten en te drinken. Het avondeten was vaak simpel (en ja, helaas daarom ook regelmatig uit pakjes en zakjes) en ik was soms behoorlijk gestresst als ik Jip aan het voeden was en de peuter ondertussen het huis afbrak. 

Inmiddels is Jip ruim 2 maanden oud, hebben we steeds meer een ritme, blijf ik relaxt tijdens een peuterpuberbui, ben ik volop bezig met oefeningen van de bekkenfysio, wandel en fiets ik steeds meer en heb ik echt weer zin om fit te worden. En ik moet zeggen, ik ben aardig op weg! 

Daarom deel ik graag wat tips met jullie, zodat jullie binnenkort ook een keertje #fitmom onder jullie foto’s kunnen zetten! Yes man! Oké, let op! Hier komen ze: 

  • Ga regelmatig wandelen met de kinderwagen. Vaak worden baby’s hier rustig van en kan jij lekker bewegen (win-win!).
  • Als je een auto hebt, laat deze dan net wat vaker staan en doe meer lopend of op de fiets (als iemand op je baby kan passen of als je, net als ik, een bakfiets hebt). 
  • Doe squats achter de kinderwagen (deze duw je dus ondertussen naar voren en weer naar achteren) in de woonkamer als je kindje onrustig is (en zonder kinderwagen als hij/zij lekker ligt te slapen ;-))
  • Doe sowieso minimaal 1x per dag oefeningen zodra je kindje slaapt.
  • Vul iedere ochtend een flesje water en houd deze gedurende de dag bij de hand zodat je voldoende water blijft drinken.
  • Drink überhaupt alleen (kokos)water en thee (en oké, koffie voor wie dat echt nodig heeft).
  • Haal geen ongezonde dingen in huis, dan kun je je ook niet laten verleiden.
  • Eet regelmatig wat gezonds in kleine porties (in plaats van 3 grote maaltijden per dag), zodat je spijsvertering lekker op gang blijft en je lichaam alles goed kan verteren.
  • Wanneer er een moment komt dat je denkt ‘hé, ik heb opeens tijd over!’, probeer dan om (weer) te gaan sporten.
  • Als je je wanhopig of gestresst voelt, doe dan wat mindfulness oefeningen om weer rustig te worden (want stress is ongezond!). Dit kan met behulp van YouTube of via een mindfulness app (bijvoorbeeld ‘Headspace’ of ‘Mindfulness coach van VGZ’).

Zet hem op fitmoms!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s