Superfood: goji bessen

Goji bessen

Heb je met deze donkere dagen behoefte aan wat extra energie en een betere weerstand? Probeer dan, voordat je dure voedingssupplementen in huis haalt, dagelijks een handje goji bessen.

De goji bes staat er namelijk om bekend dat het  500 x meer vitamine C bevat dan een sinaasappel en 4000 x meer anti-oxidanten dan welke vrucht dan ook.

De goji bes vervult een belangrijke rol in de Chinese geneeskunde. De bessen worden verwerkt in medicijnen vanwege de extreem geneeskrachtige werking. Hier in Nederland kun je de Goji bes in gedroogde vorm kopen in natuurwinkels en op de markt. Je kunt de bessen bijvoorbeeld verwerken in smoothies, soepen, thee en zelfs gezichtsmaskers. Ze helpen onder andere bij het afvallen en het voorkomen en genezen van acne en huiduitslag. Daarnaast helpen ze bij het verminderen van stress, zorgen ze voor een betere en diepere slaap en gaan ze vermoeidheid tegen. Bovendien verbeteren ze ook nog eens de spijsvertering en houden het lichaam en geest in balans.

Naast de vele anti-oxidanten (waaronder vitamine C) bevatten goji bessen ook nog veel selenium, proteïne, bètacaroteen (goed voor de ogen!), vitamine B1, B2, B6, vitamine E en andere waardevolle voedingsstoffen. Omdat volgens de Chinezen het dagelijks eten van 5 tot 25 gram (een klein handje) goji bessen zorgt voor een algehele positieve levenshouding, worden ze in China ook wel ‘happy berries’ genoemd . Het perfecte superfood dus voor de donkere, koude winterperiode!

Recept-ideeën

Thee
Laat ongeveer 15 gram goji bessen wellen, doe ze in een theeglas en giet er kokend water overheen. Na 10 tot 15 minuten trekken heb je een heerlijke thee. Je kan de Goji bessen ook meekoken met het water. Naar eigen behoefte kan je de Goji bessen eruit halen of er in laten zitten.

Muesli
Meng 15 tot 30 gram goji bessen met je favoriete meusli voor een lekker en voedzaam ontbijt!

Salade
Laat een handjevol goji bessen (eventueel met rozijnen) even wellen en mix ze daarna door je salade.

Muffins
Voeg eens gewelde goji bessen toe aan je muffin- of cakebeslag!

Smoothie
Je kan (gewelde) goji bessen eigenlijk aan iedere smoothie toevoegen, maar hieronder voor de liefhebber een voorbeeld van een makkelijk en snel recept met slechts 3 ingrediënten:

– 3 perssinaasappels
– 1 banaan
– 2 eetlepels goji bessen (geweld)

Schil de sinaasappels en doe ze samen met de banaan en goji bessen in de blender. Mix tot de smoothie goed drinkbaar is. Voeg eventueel een scheutje water toe om het geheel vloeibaarder te maken.

Enjoy!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s