Stress, het doet wat met je!

Stress
Daar ben ik weer. Verhuisd en wel.
Ik heb het mooie Utrecht ingewisseld voor de prachtige stad Zwolle.

Ze zeggen dat verhuizen hoog in het rijtje staat van meest stressvolle gebeurtenissen. Het verhuizen zelf en de organisatie daarvan was een peulenschil. Maar de aanloop er naartoe, en dan doel ik op het rond krijgen van de hypotheek, was verschrikkelijk. Twee dagen voor de overdracht kregen we pas het bericht dat de hypotheek rond was. De huur van de vorige woning was al opgezegd. Ik heb dus heel even gedacht dat we dakloos zouden worden.

Op zo’n moment merk je pas wat stress met je doet.
Ik kreeg hartkloppingen, viel weer een paar kilo af, al mijn nagels scheurden en brokkelden af, mijn energie was verdwenen, kon me nauwelijks meer concentreren en ik was ontzettend snel geïrriteerd.

Dat je van een periode van stress al gauw een aantal jaar ouder wordt, dat geloof ik maar al te graag.

Gelukkig is alles nu weer op de rit en zijn we lekker aan het klussen in ons nieuwe huis. Ik voel me weer energiek en mijn lichaam doet alles weer wat het zou moeten doen.

Maar wat is nou eigenlijk stress?

Stress is eigenlijk gewoon spanning. Dit hoeft niet ongezond te zijn. Je hebt altijd een beetje spanning nodig om goed te kunnen functioneren. Spanning zorgt er namelijk voor dat je lichaam klaar is voor actie. Pas als er te veel spanning aanwezig is, leidt dit tot klachten. Bij stress geven je hersenen een signaal af waardoor je lichaam het hormoon adrenaline aanmaakt. Hierdoor gaat je hart sneller kloppen, versnelt je ademhaling en spannen je spieren zich aan. Er gaat meer zuurstofrijk bloed naar je hart en spieren toe en minder naar bijvoorbeeld je spijsverteringskanaal. Op die manier kun je optimaal reageren op ‘gevaar’.  Normaal gesproken is dit proces van korte duur, waarna je lichaam weer de tijd krijgt om zich te herstellen. Als de stress te lang aanhoudt, en je lichaam dus niet kan herstellen, kun je overspannen raken of een burn-out krijgen.

Een hoge werkdruk, ziekte, scheiding, overlijden of een andere ingrijpende gebeurtenis of verandering in je leven kunnen een oorzaak zijn van (ongezonde) stress. Iedereen reageert anders op dit soort gebeurtenissen. Dit heeft te maken met de balans tussen de draagkracht die je hebt en de draaglast die je te verduren krijgt. Als je een hoge draagkracht hebt, kun je meer of grotere stressvolle situaties aan dan iemand die een lage draagkracht heeft.

Als een stressvolle situatie te lang duurt, of als meerdere stressvolle gebeurtenissen elkaar opvolgen, heeft je lichaam geen tijd om zich te herstellen. Dit kan leiden tot verschillende symptomen: lichamelijke klachten, psychische klachten, gedragsymptomen en gedachtesymptomen.

Lichamelijke klachten
– Hoofdpijn, rugpijn, stijve schouders
– Spijsverteringsstoornissen
– Rusteloosheid, vermoeidheid en slaapproblemen

Psychische klachten
Snel geïrriteerd en gefrustreerd zijn of snel in huilen uitbarsten
– Ongelukkig voelen, machteloosheid en dingen somber inzien

Gedachtesymptomen
– Slechte concentratie, moeite met helder nadenken
– Vergeetachtigheid, geheugenproblemen
– Problemen met creativiteit of oplossend vermogen

Gedragssymptomen
Bazigheid en snauwerigheid
– Overmatig eten, drinken, roken, etc.

Meestal verdwijnen de symptomen vanzelf zodra de rust is wedergekeerd. Gebeurt dit niet, breng dan toch even een bezoekje aan je huisarts.

Zorg er hoe dan ook voor dat je in een stressvolle periode goed op jezelf let.Probeer af en toe je rust te pakken, maak tijd voor het lezen van een goed boek of het luisteren naar je favoriete muziek. Een (half) uurtje mediteren of yoga kan ook wonderen doen. Blijf vooral gezond eten. Probeer alle ongezonde dingen (suiker, alcohol, kant- en klaarproducten, transvetten etc.) te laten staan. Je lichaam heeft tijdens stressvolle periodes simpelweg de kracht niet meer om  te ‘vechten’ tegen deze ongezonde producten. Het zorgt er bovendien voor dat de vitaminen die je wel binnenkrijgt nog minder goed worden opgenomen.
Door ongezond eten vergroot je dus  nog eens extra de kans op o.a. ziekte, verkoudheid en oververmoeidheid.

Goed voor jezelf zorgen dus!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s