Vitamine D gebrek in de winter


De wintertijd is ingegaan en de meeste mensen gaan (binnenkort) weer in het donker naar het werk en komen in het donker weer thuis. Kortom, in deze periode zien we (te) weinig zonlicht.

Zonlicht is erg belangrijk voor onze dagelijkse portie vitamine D.
De ultraviolette straling van zon zet in je lichaam een soort cholesterol (ergosterol) om in vitamine D.

Vitamine D speelt een belangrijke rol bij de opname van calcium en fosfor  uit de darmen. Deze mineralen zorgen met name voor gezonde botten en gewrichten, en een gezond gebit.

Daarnaast helpt vitamine D ook bij het in stand houden van een goed werkend zenuwstelsel, een goed immuunsysteem, een regelmatige hartslag, een normale bloedstolling en is verantwoordelijk voor spierkracht en spierontspanning.

Bij een tekort aan vitamine D is er een vergrote kans op het ontstaan van:
– Osteoporose (botontkalking)
– Zwakke spieren en spierkrampen
Auto-immuunziektes zoals MS, de ziekte van Crohn, diabetes of reuma
– Kanker, zoals borst-, darm-,  en prostaatkanker
– Chronische vermoeidheid
– Winterdepressie

Omdat we in Nederland, en met name in de winter, weinig zon zien, is opname van vitamine D uit voeding erg belangrijk.  Helaas is deze bron van vitamine D erg beperkt. Vitamine D komt van nature alleen voor in dierlijke producten, zoals eieren, melk, boter, vlees en vis, en dan ook nog eens in heel kleine hoeveelheden.  Een uitzondering zijn vette vissoorten, zoals makreel, zalm en haring. Deze vette vissoorten zijn, net als visleverolie, rijk aan vitamine D.
De ADH (algemene dagelijkse hoeveelheid) van vitamine D is 5 microgram per dag.

In de winter kun je baat hebben bij een vitamine D supplement. Ook voor veganisten, kinderen, ouderen, mensen met een donkere huidskleur en mensen die hun lichaam altijd bedekken (bijv. door een boerka) is het aan te raden een supplement te gebruiken.
Let hierbij vooral op dat je een supplement neemt dat gemaakt is van vitamine D3 (cholecalciferol). Vitamine D3 is namelijk de lichaamseigen vorm van Vitamine D, die ook in voedingsmiddelen aanwezig is en in de huid wordt aangemaakt.

Dus voor ieder (gezond) mens geldt;  probeer zo veel mogelijk de zon op te zoeken, dierlijke producten te eten (met name vette vis) en eventueel een vitamine D supplement te gebruiken!

2 gedachten over “Vitamine D gebrek in de winter

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s