Het belang van een goed ontbijt

Bijna iedereen weet het, maar weinig mensen doen het.
De dag beginnen met een goed en voedzaam ontbijt is écht belangrijk.

In de ochtend is je bloedsuikerspiegel het laagst. Je hebt een hele nacht niet gegeten en gedronken en je hebt ook nog eens veel vocht verloren. Drink daarom ’s ochtends na het wakker worden direct een groot glas (lauw) water. Op deze manier vul je het vochtgehalte weer aan en zet je je spijsverteringsstelsel direct aan het werk.

Je lichaam schreeuwt ’s ochtends om voedingsstoffen om je bloedsuikerspiegel weer op een gezond niveau te krijgen.  Een stabiele bloedsuikerspiegel is de sleutel tot blijvend gewichtsverlies en maakt een einde aan het altijd maar zin hebben in wat lekkers.

De ochtend is dus het ideale moment om de hoogte van je bloedsuikerspiegel te bepalen en daarmee je eetgedrag voor de rest van de dag. Ook als je wilt afvallen is het juist belangrijk om ’s ochtends goed te eten. Het gaat er niet alleen om hoeveel je eet, maar ook om wát je eet.

Maar wat is nou een goed ontbijt?
Een goed ontbijt moet gezond en voedzaam zijn en vooral zo min mogelijk koolhydraten bevatten. Koolhydraten zorgen namelijk voor die schommelende bloedsuikerspiegel waardoor je de hele dag trek hebt.

Een echt goed ontbijt bevat veel eiwitten.
Eiwitten zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel omdat ze een zeer lage glycemische waarde (5 tot 15) hebben. De glycemische waarde is de mate waarin een voedingsmiddel je bloedsuikerspiegel laat stijgen. Een croissant heeft bijvoorbeeld een glycemische waarde van 70 en kun je, buiten dat het al ongezond is door o.a. de roomboter die het bevat, dus beter niet kiezen als ontbijt. Zoals je inmiddels waarschijnlijk al wel begrepen hebt, kun je dus sowieso beter geen brood of daarmee vergelijkbare producten eten tijdens het ontbijt (koolhydraten!).

Ik snap dat als je een drukke baan hebt en/of ’s ochtends gewoon het liefst zo lang mogelijk in je bed wilt blijven liggen, je niet uitgebreid een eitje gaat staan bakken of koken.
Kies in dat geval voor bijvoorbeeld een bakje (biologische) yoghurt of kwark met vers fruit, noten, havervlokken en kaneel (mijn persoonlijke favoriet, maar dan met Alpro Soya in plaats van yoghurt en nog een beetje lijnzaadolie). Kies liever niet voor kant en klare muesli omdat dit vaak veel suikers bevat.

Heb je ‘s ochtends wel een keer tijd en zin om uit te pakken in de keuken, maak dan lekkere gezonde volkoren pannenkoekjes, gemaakt van rijst- of amandelmelk, met bijvoorbeeld appel, kaneel, banaan of juist groentes als tomaat en courgette. Ook wentelteefjes van zuurdesembrood zijn erg lekker en gezond, of natuurlijk gewoon een heerlijke omelet of roerei.

Van een goed ontbijt heb je de hele dag profijt!

Fijne dag!

4 gedachten over “Het belang van een goed ontbijt

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s