Gezond(er) eten op vakantie


Waarschijnlijk is een groot deel van Nederland alweer terug van vakantie, maar anderen hebben het nog lekker in het verschiet (ik! ik!). Hoe dan ook, eten op vakantie blijft toch altijd.. tsja..een dingetje.

Een onderwerp dat dus iedere zomer weer terug komt.

De één raakt een aantal kilo’s kwijt (meer beweging dan thuis, weinig zin in eten door de warmte etc.) de ander constateert helaas bij thuiskomst dat het gewicht vóór vertrek toch echt wat lager was dan dat de weegschaal nu aangeeft.

Hoe kun je nou tóch genieten, maar zonder extra kilo’s thuiskomen? Hieronder een aantal tips.

Probeer tijdens het ontbijt en de lunch niet altijd brood te eten. In veel landen verkopen ze haast geen volkoren brood, wat dus als logisch vervolg heeft dat je veel wit brood zult eten.
Wit brood is (net als andere witmeel producten zoals bijvoorbeeld pasta of witte rijst) één van de grootste boosdoeners die er voor zorgt dat je dik wordt.  Witmeel producten bevatten simpele koolhydraten, ze worden ook wel ‘lege’ producten genoemd. Er zitten geen voedingsstoffen meer in, dus het lichaam kan er helemaal niks mee. Deze simpele koolhydraten slaat het lichaam op als vet.
Eet bijvoorbeeld eens een volkoren cracker of een bakje yoghurt met fruit en noten als ontbijt.
Als lunch kun je kiezen voor een gezonde salade (zonder dikmakende dressing, maar met bijvoorbeeld olijfolie of balsamico azijn).

Probeer, nu je bovenstaande hebt gelezen, ook niet iedere avond (witte) pasta, pizza of (witte) rijst te eten. Wissel je maaltijden af en probeer zo veel mogelijk groente binnen te krijgen.

Een wijntje bij het eten hoort natuurlijk bij de vakantie, maar kies dan zoveel mogelijk voor rode wijn (met daarnaast een glas water). Rode wijn bevat van alle wijnen het minst aantal calorieën en daarbij komt dat het de stof reservatrol bevat. Deze stof werkt als antioxidant in je lichaam. Maar ook hiervoor geldt: drink met mate.

Alcohol is en blijft een dikmaker. Drink dus ook niet te veel bier en cocktails, maar spreek met jezelf af wanneer je weer een lekker drankje mag, kijk hier naar uit en geniet hier extra (lang) van.

Wanneer je besluit de alcohol te laten staan, drink dan verse vruchtensap of water.
Vermijd cola of andere frisdranken. Naast alle suikers of andere zoetstoffen (ja ook in light!) die er in zitten, verzuurt het je lichaam. Voor 1 glas cola moet je meer dan 30(!) glazen water drinken om dit te compenseren.

Op vakantie is het natuurlijk niet zo gek dat je (door de warmte) zo nu en dan zin krijgt in een ijsje. Kies dan voor waterijs. Roomijs bevat twee keer zo veel calorieën. Kies verder voor verantwoorde tussendoortjes zoals fruit en groentes (worteltjes, komkommer, olijven, etc.).

Iedereen weet het, voldoende water drinken is belangrijk. Dit is niet alleen nodig om je vochtbalans en lichaamstemperatuur op peil te houden, maar ook om voedingsstoffen naar de plekken in je lichaam te transporteren die deze nodig hebben en om afvalstoffen af te voeren.

Tot slot: beweeg voldoende. Verken de omgeving wandelend of op de fiets, huur een mountainbike, speel (actieve) spelletjes op het strand, maak als je de zee in rent of het zwembad in duikt, van de gelegenheid gebruik om een aantal baantjes te trekken en maak bijvoorbeeld na het diner eens een lekkere (strand-)wandeling.

Meer tips nodig of heb je vragen? Laat het gerust weten.
Voor diegene die binnenkort nog mogen, fijne vakantie!

2 gedachten over “Gezond(er) eten op vakantie

  1. Hoi Tina,

    Supertips die je geeft zeg! Met gezond verstand kom je natuurlijk al een heel eind. Maar ik vind frisdranken e.d. wel lastig. Ik hou niet van prik dus dat drink ik al bijna nooit. Maar hoe zit het dan met dranken als Taksi, DubbelFriss en Crystal Clear? Daar zitten wel weinig kcal in, maar is het dan ook gezond? En weet jij anders misschien iets (naast water en thee) wat wel goed voor je is?

    Ik kijk weer uit naar je volgende blog. Groetjes!!

    Like

  2. Wat leuk weer Tina! Ik ben dus een van de gelukkigen die altijd afvalt tijdens de vakantie. Mijn geheim? Vroeg op staan en constant onderweg zijn. Alleen eten als je trek/ honger hebt en gewoon lokale producten nemen. Eten van de straattentjes is altijd lekker vers en bevat geen rare toegevoegde toestanden. Werkt ook wel mee, of niet?
    Ben benieuwd naar je volgende blogske chick!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s